ios-apps-business-processes.jpg

Jouw bedrijfsprocessen vereenvoudigen met een iOS & Android App?

Geplaatst door Sjors Snoeren op 19 april 2018

Je hebt een fantastisch idee voor een app en je hebt de doelgroep onderzocht, je wil de stap maken: een app laten ontwikkelen. Maar dan.. hoe werkt dat nu, een app laten ontwikkelen? In dit artikel leggen we uit welke stappen je door gaat wanneer je een app ontwikkeld. Hierbij bespreken we de uitdagingen en benoemen we een paar slimme keuzes waardoor jij veel geld en tijd gaat besparen! 

Een klikbaar prototype zorgt ervoor dat je weet hoe jouw app werkt nog voordat deze gebouwd wordt

Een app kost best wel wat geld, en het zou zonde zijn als je veel geld investeert en dat je app niet blijkt te werken. Om dit te voorkomen maken we eerst een klikbaar prototype, hiermee kun je zien hoe je app er uit gaat zien en hoe deze gaat werken. Je kunt dit vergelijken met een blauwdruk van de app, dit prototype kun je openen op je mobiel om de echte ervaring te krijgen van hoe jouw app gaat werken. Dit prototype bouwen kost veel minder tijd en geld dan een volledige app, ook is het eenvoudig om in deze fase bij te schaven of andere ideeën uit te testen. Samen met ons zusje The Communication Company werken we aan een super gelikt ontwerp waar jouw gebruikers van zullen smullen.

De belangrijkste keuze, met twee moeilijke namen: Native app vs. Hybrid app

Nadat het prototype gebouwd is, is het belangrijk de technologie te kiezen waarin de app gebouwd gaat worden. Als leek is dit natuurlijk een enorm lastige keuze, daarom helpen we je hier graag bij. Hieronder in het kort de twee verschillende keuzes: 

  1. Je laat de app ontwikkelen in de programmeertaal van het platform, zo’n app noem je dan een native app. Voordeel hiervan is dat de app super snel is en gebruik kan maken van de laatste functionaliteiten van de telefoon. Nadeel van deze oplossing is dat de iOS app en de Android app volledig apart ontwikkeld moeten worden, je kan hierbij dus nagenoeg niks hergebruiken. Dit is kostentechnisch dus niet altijd de juiste keuze.
  2. Je kunt er ook voor kiezen om een zogeheten hybrid app te maken, hierbij wordt gebruik gemaakt van web-technologieën. Er is dan geen extra werk nodig als je een platform (bijvoorbeeld Android) wil toevoegen. Zo’n hybrid app krijgt net als een native app een eigen icoontje op het beginscherm van jouw telefoon en kan ook in de app stores verkrijgbaar worden gemaakt. Nadeel van zo’n hybrid app is dat deze niet zo snel is als een native app en dat je niet altijd van de laatste functionaliteiten gebruik kan maken. Afhankelijk van het doel van jouw app kan een hybrid app een kostenbesparende oplossing zijn.
     

Jouw app integreren met de systemen die je al gebruikt, kan dat?

Heb je al een computersysteem dat je gebruikt met jouw medewerkers? Of hebben jouw leveranciers een koppeling beschikbaar? Wellicht kan jouw app het makkelijker maken om bepaalde taken uit te voeren. Denk hierbij aan het aanmaken van orders of het ophalen van gegevens. Heb je er wel eens over nagedacht om jouw processen anders in te richten, zodat jouw medewerkers in het veld ook eenvoudig informatie kunnen doorgeven.

 

Hoe upload je jouw app naar de App Store? En moet je deze onderhouden?

En dan is je app klaar voor gebruik, tof! Nu wil je het natuurlijk voor je gebruikers mogelijk maken om jouw app te downloaden. Voor de Apple App Store en Google Play Store moet je een paar simpele acties ondernemen.

  1. Je moet bij beide stores een account afnemen. Hierbij hoort bij de Apple App Store een fee van $100 per jaar en bij de Play Store een eenmalige fee van $25.
  2. Je maakt je marketing materiaal op orde voor jouw app, denk hierbij aan screenshots en video’s van jouw app. Dit marketing materiaal wordt getoond in de stores, wanneer een gebruiker jouw app gevonden heeft.
  3. Je bedenkt een goede omschrijving met bijbehorende keywords zodat je app ook daadwerkelijk gevonden gaat worden in de stores

Nadat je app in de store staat zal deze beschikbaar worden voor alle iOS en/of Android gebruikers. Beide platformen verbeteren zichzelf elk jaar, en het is dus ook belangrijk om jouw app hierin mee te laten gaan. Apps die meegaan met de laatste functionaliteiten van de mobiele devices worden hier vaak om geprezen. Minimaal verwachten Apple & Google dat je jouw app eens in de paar jaar een update geeft, zodat deze voldoen aan de door hen gestelde kwaliteitseisen. Apple heeft bekend gemaakt vanaf nu hier proactief actie op te gaan ondernemen.

Our fighter legends